Akcesoria wędkarskie
Przygotowanie
Metody połowu
Pokoik napraw
BUDOWA I OPIS KOŁOWROTKA
KONSERWACJA KOŁOWROTKA
USUWANIE PISKU KOŁOWROTKA
KONTROLA I REGULACJA LUZU ZĘBATKI
NAPRAWA HAMULCA I WOLNEGO BIEGU
WYMIANA SPRĘŻYNY KOŁOWROTKA
NIEODBIJAJĄCY KABŁĄK
WYMIANA PRZELOTKI
WYMIANA PRZELOTKI NA STOPCE
BLOKADA BIEGU WSTECZNEGO
SZUM KOŁOWROTKA
NAPRAWA ZŁAMANEJ WĘDKI LUB BATA
WYMIANA ŁOŻYSK
Zrób to sam
DOMOWA ZANĘTA
WYPYCHACZ
SPŁAWIK Z BALSY
SPŁAWIK Z PAŁKI WODNEJ
MAKARON
SPRĘŻYNKA KABŁĄKA Z AGRAFKI
KOSZ ZANĘTOWY
WĘDZOK I WĘDZENIE
KOSZYCZKI ZANĘTOWE
WOBLER
SIATKA DO PODBIERAKA
USTAWIANIE WOBLERA
HODOWLA CZERWONYCH ROBAKÓW
IGŁA DO ZBROJENIA RYBKI
PODPÓRKI WŁASNEJ ROBOTY
SPRĘŻYNA BIEGU WSTECZNEGO
MODERNIZACJA FORMY DO METHOD FEEDER
ANTENKA SPŁAWIKA
Techniki i sztuczki
Opowiadania wędkarskie
Wędkarstwo podlodowe
Witaj
Menu główne
Czat

04 sty : 19:42
Poszukuję mapy batymetrycznej jeziora sarąg

22 gru : 01:13
Witam czy mógłbym dostać/kupić mapę batymetryczna j Ruda Woda oraz Bartężkajacek 2359@o2.pl
Pozdrawiam

22 lis : 19:22
Witam, w jaki sposób mógłbym uzyskać mapę batymetryczną jeziora Brzeźno k. Brzeźna Mazurskiego? darek.buczynski@gmail.com

17 paź : 19:32
Witam.Czy mógłbym poprosić o mapę btymetryczną jeziora Świętego Szwaderki?

11 paź : 16:15
Witam potrzebuje mape batymetryczna jeziora burdag .jesli ktos posiada to prosze o przeslanie dzieki jawor75@gmail.com
Zobacz wszystkie posty (492)
Nowe posty na forum

Albert. Nie napisałeś jaką masz długość bata. Ja ł...
Autor Bogdan
01 lip : 07:43

Witam witam. Zastanawiam się czy ktoś tu jeszcze j...
Autor Albertk1990
08 cze : 23:27

Po kliknięciu w link odnośnik jest błędny.
Autor haras
29 maj : 12:33

Witamy bardzo serdecznie Andrzeju i zapraszamy do ...
Autor Bogdan
20 sty : 13:19

Dzień Dobry, Bardzo dziękuję za przyjęcie do grona...
Autor Andrzej
20 sty : 12:48
Nowe komentarze

Autor: Bogdan dnia 21 lis : 07:27
Witam Damianie.Moim zdaniem stopery między śrucina [więcej]

Autor: DamianSa dnia 21 lis : 00:00
Witam, czytałem że rozkładanie ciężarków na przykł [więcej]

Autor: Pablo dnia 25 paź : 16:50
Witam czy ma ktoś mapkę jeż czarnego w niesiolowic [więcej]

Autor: Anonymous dnia 17 paź : 19:36
reklama.domanski@wp.pl

Autor: Anonymous dnia 17 paź : 19:36
Witam.Czy mógłbym poprosić o mapę batymetryczną je [więcej]
Facebook
Data / Czas
Sposób na ...
Mapy batymetryczne
Poradnik
Więcej o książce można dowiedzieć sie na stronie :
LINK
Forum
<< Poprzedni temat | Kolejny temat >> |
![]() Idź do strony [1] 2 3 4 5 6 |
Autor | Odpowiedzi |
Bogdan |
| ||
![]() ![]() ![]() Dołączył: sob gru 31 2011, 07:55 postów: 1953 | Budowa kołowrotków i ich działanie jest bardzo podobne do siebie. Oczywiście mogą się różnić drobnymi szczegółami, ale główna zasada pracy jest taka sama. Do tego pokazu wykorzystałem kołowrotek Okuma 3 z wolnym biegiem. Do konserwacji będą nam potrzebne odpowiednie śrubokręty. Aby nie zniszczyć łebka śruby należy dopasować do niej odpowiedni śrubokręt lub klucz. Do smarowania proponuje smar ŁT ? 43. Jest to smar łożyskowy wodoodporny, może pracować w temperaturze od -30 do +130 stopni. Potrzebna będzie też oliwa do smarowania maszyn do szycia. A do łożysk ślizgowych proponuje smar grafitowy, zdjęcie nr 1 ![]() Można też używać innych drogich smarów specjalnych do kołowrotków, ale moim zdaniem w/w smar jest odpowiedni i zupełnie poradzi sobie podczas łowienia i latem i zimą Konserwację rozpoczniemy od zdemontowania kołowrotka od wędki. Jeżeli nie chcemy odcinać zestawu to zdejmujemy szpulę, zaczepiamy żyłkę za zaczep pokazany strzałką i odkręcamy sam kołowrotek, zdjęcie nr 2. ![]() Rozbieranie kołowrotka zaczynamy od odkręcenia korbki zdjęcie nr 3. ![]() Następnie odkręcamy śrubkę przełącznika wolnego biegu, zdjęcie nr 4. ![]() Po odkręceniu śrubki, (strzałka nr 2) podważamy z drugiej strony delikatnie śrubokrętem, miejsce podważania pokazuje strzałka nr 1, zdjęcie nr 5. ![]() Po zdjęciu przełącznika trzeba uważać na małą tulejkę pokazaną strzałką na zdjęciu nr 6. ![]() Teraz odkręcamy dekielek. Uwaga! Przy odkręcaniu śrubek nie należy trzymać kołowrotka w ręku, zdjęcie nr 7. ![]() Bezpieczniej jest położyć go na stole i wtedy odkręcać, zdjęcie nr 8. ![]() Na zdjęciu nr 9 strzałka pokazuje nam, że dekielek nie chce wyjść! Dlatego, że trzyma ją rotor, który musimy odkręcić jako pierwszy. ![]() Przeważnie nakrętki z gwintem prawym są zabezpieczone, albo wkręconą tylko śrubką, albo taką blaszką jak na zdjęciu nr 10. Jeżeli nie ma takiego zabezpieczenia to znaczy, że mamy gwint lewy, ale należy zachować szczególną ostrożność przy odkręcaniu, bo mogą być wyjątki, że lewy gwint też będzie zabezpieczony śrubką. ![]() Aby było nam łatwiej odkręcić nakrętkę, należy obracać rotorem tak, aby wał główny wyszedł jak najwyżej do góry. Odkręcamy go w prawo, zgodnie z kierunkiem strzałki na zdjęciu nr 11. Robimy to bardzo ostrożnie, bo gwint jest bardzo delikatny, ![]() Po odkręceniu nakrętki podnosimy lekko rotor w/g kierunku pokazanym strzałką i zdejmujemy dekielek, zdjęcie nr 12 ![]() Teraz zdejmujemy zabezpieczenie wału. Pokazuje to strzałka na zdjęciu nr 13. ![]() Na zdjęciu nr 14 jest pokazane to zabezpieczenie po wymontowaniu. ![]() Nie mając wprawy przy rozbieraniu kołowrotka proponuje wszystkie części układać po kolei. Na zdjęciu nr 15 od lewej są: nr 1-korbka, nr 2-śrubka z tulejką, nr 3 dźwignia przełącznika wolnego biegu, nr 4 są to śrubki, nr 5-łożysko i podkładki dystansowe regulujące luz poprzeczny zębatki i korbki, nr 6-dekielek, nr 7-zabezpieczenie wału. Po wyciągnięciu zabezpieczenia wyciągamy: wał główny (nr ![]() ![]() W tym kołowrotku brakowało śrubki, którą jest dokręcona zębatka dolna z nr 12. Pokazana jest ona strzałką na zdjęciu nr 16. Też na tym zdjęciu jest pokazane inne zabezpieczenie wału głównego. ![]() Teraz wszystkie części należy umyć. Można wszystkie części wsypać do pojemnika z benzyną lub ropą i myć pędzelkiem, lub szczoteczką do zębów. Ale jeżeli ktoś ma obawy, że pozapomina kolejność składania to należy myć pojedynczo i od razu smarować i składać. Zaczynamy składać w odwrotnej kolejności, w/g zdjęcia nr 15. A więc z ostatnim numerkiem jest łożysko. Myjemy je, smarujemy i wkładamy na miejsce, zdjęcie nr 17. ![]() Na zdjęciu nr 18 pokazana jest zębatka i wodzik. Przy składaniu należy pamiętać, aby ten ?krzywy? otwór w wodziku wszedł na bolec zębatki. Wodzik budujemy tą częścią szerszą do góry, czyli kierujemy ją w stronę szpuli. ![]() Następną częścią jest zębatka dolna (strzałka z nr 1) i wodzik nr 2, myjemy, smarujemy i od razu wkładamy na miejsce, zdjęcie nr 19. ![]() Zdjęcie nr 20 pokazuje, że są już zabudowane łożysko, zębatka dolna i wodzik. ![]() Teraz zakładamy zębatkę główną (strzałka nr 1) i tulejkę ze sprężynką biegu wstecznego (strzałka nr 2), zdjęcie nr 21. ![]() Przy zakładaniu tulejki ze sprężynką musimy wiedzieć, że ?nóżkę? sprężynki musimy włożyć pomiędzy dwa ?ząbki? w zapadce, (zdjęcie nr 22) ![]() Teraz zakładamy rotor i wał główny, zdjęcie nr 23. ![]() Nie przykręcamy jeszcze nakrętki na rotorze, tylko wkładamy wał w otwór wodzika, odpowiednio go ustawiając. Po włożeniu wału należy dokładnie dopasować dwa rowki, które są na wale do wodzika. Pokazują to dwie cienkie strzałki. Całe zabezpieczenie, należy docisnąć zgodnie z kierunkiem grubej strzałki, zdjęcie nr 24. ![]() Aby było łatwiej założyć dekielek należy włożyć najpierw łożysko i podkładki regulacyjne pokazane strzałką na zdjęciu nr 25. ![]() Przed założeniem dekielka należy sprawdzić stan blaszek, ja je nazywam ?Terkot?. Służą one do wydawania ?głosu? podczas wyciągania żyłki przez rybę i przy pokręcaniu pokrętłem regulacyjnym. Na zdjęciu nr 26 strzałka pokazuje, że ta blaszka jest krzywa. Należy ją delikatnie naprostować cienkimi szczypcami. ![]() Po wyprostowaniu blaszek przykręcamy dekielek pamiętając o tym, aby robić to na stole, a nie w ręku, zdjęcie nr 27. ![]() Teraz dopiero dokręcamy nakrętkę na rotorze, pamiętając, że ona ma lewy gwint, więc przykręcamy ją w lewą stronę jak pokazuje strzałka na zdjęciu nr 28. ![]() Przełącznik wolnego biegu zakładamy najpierw od strony ?ze ślepym? otworkiem, (strzałka nr 1), następnie wkładamy drugą stronę, zdjęcie nr 29. ![]() Po włożeniu go na miejsce wkładamy tulejkę pokazaną strzałką i przykręcamy śrubką, zdjęcie nr 30. ![]() Gdy mamy już wszystko poskręcane w miejscach pokazanych trzema strzałkami kapiemy po kilka kropel oliwy do smarowania maszyn do szycia, zdjęcie nr 31. ![]() Ale to jeszcze nie koniec. Teraz odkręcamy śrubkę trzymającą rolkę i wszystko zdejmujemy. Nr 1 jest to łożysko ślizgowe, nr 2 to jest rolka, nr 3 jest to podkładka (wiele razy spotkałem się z tym, że wędkarze ją zgubili). Podkładka z nr 4 jest dołożona dodatkowo ze względu na duży luz boczny rolki. Strzałka pokazuje miejsce, w którym to jest wszystko zabudowane. Wszystkie części czyścimy szmatką, (ale lepiej umyć w benzynie lub w ropie). Delikatnie smarujemy, zdjęcie nr 32. Do smarowania łożyska ślizgowego można użyć smaru grafitowego. ![]() Po nasmarowaniu rolki zakładamy grubą nić lub dratwę i pociągamy za końce w jedną i w drugą stronę starając się obrócić rolkę, aby wyszedł z niej nadmiar smaru, zdjęcie nr 33. ![]() Można też owinąć w sposób pokazany na zdjęciu nr 34. Nadmiar smaru wycieramy szmatką i gotowe. ![]() Ja prowadząc warsztat naprawy sprzętu wędkarskiego dorobiłem sobie sam takie klucze jak na zdjęciu nr 35. Klucze te, idealnie wchodzą na nakrętkę i o wiele łatwiej jest ją odkręcić i nie niszczy się jej. ![]() Życzę przyjemnej pracy. Pozdrawiam Bogdan [ Edytowany wto mar 19 2013, 01:55 ] | ||
Powrót do góry |
janekwedkarz67 |
| ||
![]() ![]() Dołączył: wto sty 29 2013, 11:35 postów: 2 | Bogdan-napisales ze masz warsztat i zajmujesz sie naprawa sprzetu wedkarskiego. Pomimo Twoich dokladnych instrukcji, obawiam sie iz nie dam rady sam przekonserwowac lub naprawic kolowrotka. Czy istnieje taka mozliwosc abym dowiozl Ci /mieszkamy blisko siebie/ kilka kolowrotkow celem przekonserwowania ewentualnie naprawy. Musialbym miec namiar na Ciebie, aby skontaktowac sie-najlepiej telefonicznie. | ||
Powrót do góry |
Bogdan |
| ||
![]() ![]() ![]() Dołączył: sob gru 31 2011, 07:55 postów: 1953 | Janek! Nie mam już czynnego warsztatu. Obecnie w naprawach pomagam tylko przez GG - 334 393 19, a jeszcze lepiej przez skaypa z kamerką - bogdanjadzia1. Inne moje dane dane są na pierwszej stronie. Ale jak przyjedziesz do mnie nie odmówię pomocy. Pokażę, pomogę, nauczę. Pozdrawiam Bogdan ![]() [ Edytowany wto sty 29 2013, 05:48 ] | ||
Powrót do góry |
Piotrek |
| ||
![]() ![]() Dołączył: czw lip 26 2012, 05:39 postów: 384 | Witam Bogdanie mam pytanie co może być przyczyną niedomykania się kołowrotka i skąd jest ta część która wypadła mi podczas rozkładania sprzętu od sąsiada.(Jeśli potrzebował będziesz lepsze zdjecia jutro sam zrobię i ci wyśle ,napisze że według mnie sprężyna też jest chyba źle zamontowana dlatego mu do końca nie odbijał.![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
Powrót do góry |
Bogdan |
| ||
![]() ![]() ![]() Dołączył: sob gru 31 2011, 07:55 postów: 1953 | W tym kołowrotku sprężynka jest źle zabudowana. Dokładny opis wymiany sprężynki jest tutaj: http://www.tajniki-wedkarstwa.pl/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?1003 ![]() Tej części o którą pytasz nie powinno jej tam być. Podejrzewam, że dostała się ona tam przez pomyłkę przy składaniu, ale na wszelki wypadek zrób duże powiększenie, które pokazuje strzałka nr 1 i zrób zdjęcie z drugiej strony tego dekielka strzałka nr 2. ![]() ![]() [ Edytowany sob cze 29 2013, 05:59 ] | ||
Powrót do góry |
Piotrek |
| ||
![]() ![]() Dołączył: czw lip 26 2012, 05:39 postów: 384 | Witam co do tej część co wypadła to doszyłem do tego że to musi być z tego miejsca jak na zdjęciu ,jakieś dociążenie lub wyrównanie obrotów ,takie moje zdanie wszystko poniżej na zdjęciach .A co do sprężyna na bank jest źle zamontowana .![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
Powrót do góry |
Bogdan |
| ||
![]() ![]() ![]() Dołączył: sob gru 31 2011, 07:55 postów: 1953 | Teraz w powiększeniu widać, że jest to ołów, (przedtem wydawało mi się, że jest wykonane z aluminium). Więc to jest przeciwaga do wyrównania pracy rotora. Co do sprężynki to wszystko jest opisane w artykule, ale jakbyś miał dodatkowe pytania to chętnie odpowiem. ![]() | ||
Powrót do góry |
Piotrek |
| ||
![]() ![]() Dołączył: czw lip 26 2012, 05:39 postów: 384 | Tak już sobie poradziłem ,opanowałem sprawę ,dziękuje za podpowiedzi .Pozdrawiam. | ||
Powrót do góry |
Bogdan |
| ||
![]() ![]() ![]() Dołączył: sob gru 31 2011, 07:55 postów: 1953 | Jesteś bardzo dobry. Wymiana sprężynki dla niewtajemniczonych to nie jest taka prosta sprawa. Gratuluje.![]() [ Edytowany nie cze 30 2013, 05:25 ] | ||
Powrót do góry |
Dark |
| ||
![]() ![]() Dołączył: czw lut 05 2015, 12:57 postów: 61 | Czy do konserwacji kołowrotka można użyć smaru grafitowego? | ||
Powrót do góry |
Moderatorzy: admin, Dominik, Bogdan |